Tuesday, October 28, 2008

KEMANA HILANGNYA ISU PERALIHAN KUASA

Senyap sepi isu peralihan kuasa sekarang ini. Walaupun dulunya ianya seolah-seolah menggegarkan negara. Ramai dulunya begitu yakin terjadinya peralihan kuasa. Apabila ada yang mengeluarkan pendapat yang agak berlainan seolah-seolah dia penderhaka yang hebat.

Realitinya isu ini telah menjadi kendur. Lebih2 lagi Penasihat PKR Anwar Ibrahim telah membuat kenyataan yang mengendurkanya...Peralihan kuasa kita tangguhkan dulu, kita tumpu masalah ekonomi yg gawat..katanya.

Ana bukanlah penentang isu ini. Cumanya alhamdulillah ana bersikap rasional isu ini sejak dari dulu. Kita memang mengharapkan kerajaan yang ada ini tumbang dan digantikan kerajaan yang lebih baik. Namun realitinya adakah kita rasional atau terlalu emosional.

Kita terlalu sedih melihat apabila berlaku ketegangan sesama pemimpin kita. Jelas sekali masih ada yang tercicir wala'nya, seolah2 terlalu jahil, masih ada sikap ta'ashub dan menolak pandangan org lain. Kita tidak menafikan kita nak perkukuhkan tahalluf tetapi apakah kita tidak boleh menentukan sikap yang rasional semata2 kerana kita bertahalluf???Atau ini adalah gaya politik baru kita..buat gempak..pastu senyap..Kalau gini gaya kita, persolannya bolehkah rakyat menerimanya?

Pastinya isu ini telah kendur dan mula mengecut..Allah swt telah menjawab isu ini dengan berlalunya masa..Kini kita mula celik..Ana lihat akhbar-akhbar pro kita pun telah mula men yedarinya. Soalnya kemana suara mereka yang marah,mencela pemimpin dan merasakan mereka terlalu bijak dan profisional sehingga mengatakan kita ini golongan jumud korup idea dsb ..

Peliknya kenapa mereka tak marah idola mereka menangguhkan isu ini..kononnya. Kalau dulu pemimpin sendiri dicela..Maaflah kalau kasar..Soalnya rasionalkah kita dan dimana pendirian kita..

Sekian - Pandangan peribadi Abu Ammar At Tualanji

No comments: