Tuesday, October 28, 2008

HADIS NABI BERKAITAN ALAT MUZIK

1. Sabda Nabi SAW

لَيَكُونَنَّ مِنْ أُمَّتِي أَقْوامٌ يَسْتَحِلُّونَ الْحِرَّ وَالْحَرِيرَ وَالْمَعازِفَ

Maksudnya: ‘Akan pasti ada dari kalangan umatku beberapa kaum yg menghalalkan zina, sutera dan alat-alat muzik (maazif)’.

Kedudukan hadis.
Hadis ini disebut oleh Imam Bukhari di dalam Sohihnya dlm bentuk ‘muallaq’ (tanpa sanad yg muttasil)
Ibnu Hazm di dalam kitab ‘AlMuhalla’ mendakwa bahawa hadis ini adanya terputus sanad ‘inqitho’
Ibnu Hajar Al-Asqallani di dalam ‘Fathulbari’ menolak kenyataan Ibnu Hazm ini dengan bukti-bukti yg terperinci dan menyatakan bahawa kenyataan Ibnu Hazm ini adalah satu kesilapan yang berpunca dari kurangnya peneliian. (Fathul Bari 11/136).
Ibnu Solah di dalam kitabnya ‘Al-Muqaddimah fi ulumil Hadis’ juga menolak kenyataan Ibnu Hazm tersebut dengan katanya : Sudah menjadi perkara yg dipersetujui oleh ahli hadis bahawa ‘shighah ta’liq’ (hadis yg zahirnya terputus sanad) yg disebut oleh Bukhari denagn lafaz yg jazam (putus) ianya adalah sohih. (Al-Muqaddimah 39)
Begitu juga Dr Nuruddin Etir Ketua Jabatan Al-Quran dan Sunnah Universiti Damsyiq menyokong Ibnu Solah dan lain-lain yang menolak kenyataan Ibnu Hazm dalam masalah ini. (Manhajun Naqd 79)
Kesimpulannya ; hadis ini adalah sohih dan tidak boleh dipegang pandangan Ibnu Hazm dlm masalah ini setelah jelas kesilapannya.
Sesiapa yg inginkan penjelasan lanjut (bagi mereka yg bolehlah merujuk kitab-kitab yg disebut di atas)

2. Sabda Nabi SAW:

فَصْلُ ما بَينَ الحَلالِ وَالحَرامِ الدُفُّ والصَوْتُ في النِّكاح

Maksudnya: “ pemisah di antara halal dan haram ialah kompang dan suara (nyanyian) pada majlis pernikahan”

Kedudukan hadis:
Hadis ini diriwayatkan oleh Attirmizi, Nasaei, Ibnu Majah, Imam Ahamad dan lain-lain. Imam Tirmizi menghukumnya sebagai hadis hasan.

Keterangan ringkas.
Nabi SAW telah memberitahu kita satu penyelewengan yang akan berlaku di kalangan umatnya iaitu menghalalkan perkara-perkara yg diharamkan Allah SWT seperti zina, sutera dan ‘maazif’ (alat muzik) kecuali kompang.

Wallahua’lam.

Ust Khairul Azmi AlMuqry
Jabatan Hadis Al-Azhar

No comments: