Sunday, May 3, 2009

Husam layak tanding presiden


Dato' Paduka Husam Musa
Sewajarnya Bertanding di jawatan Presiden
Demi Arah Tuju PAS yang Terang


Dato' Paduka Husam bin Musa Naib Presiden PAS telah menegaskan bahawa beliau bersedia untuk dipilih sebagai Timbalan Presiden PAS menjelang pemilihan di muktamar kelak .


Saya mengikuti beberapa alasan yang dikemukakan oleh beliau bagi mewajarkan tindakannya mencabar penyandang Timbalan Presiden PAS hari ini .


Alasan beliau terhenti diatas tiga faktor :


1. Meneliti harapan dari PAS kawasan yang mencalonkan beliau .


2. Menimbang faktor arah tuju parti .


3. Memperkukuhkan pencapaian PAS dalam PRU ke 13


Saya tertarik kepada alasan ke dua yang dikemukakan dan ia berkait dengan hala tuju PAS . Dato' Husam menyatakan : " saya harus mempertimbangkan faktor arah tuju parti, iaitu arah tuju PAS sendiri. Adakah PAS memerlukan satu sumbangan saya untuk pengukuhan arah tujunya. Jika arah tuju PAS sudah jelas dan nyata saya tidak fikir perlu di ganggu. Tetapi sekiranya ahli-ahli parti merasakan satu pengarahan masa depan parti yang lebih terang dan tidak ada satu keraguan terhadap parti, mungkin saya akan pertimbangkan penyertaan saya untuk bertanding jawatan Timbalan Presiden, insya Allah. "


Meneliti kenyataan Dato' Paduka Husam Musa , dapat difahami dengan jelas bahawa beliau kini merasakan arah tuju PAS tidak terang atau tidak jelas malah meragukan , lantaran itu beliau kini bersedia untuk bertanding ke jawatan Timbalan Presiden PAS bagi memastikan selepas ini arah tuju PAS lebih terang dan tidak ada keraguan terhadap parti .


Andai arah tuju PAS telah jelas dan nyata , nescaya beliau tidak akan mengganggu malah tidak akan berfikir untuk mengganggunya .


Jika benar Dato' Paduka Husam Musa merasakan arah tuju parti tidak jelas dan nyata , sehingga mendorong beliau bertanding ke jawatan Timbalan Presiden di musim pemilihan parti akan datang , saya merasakan tindakan Dato' Paduka salah dan tidak tepat .


Saya tidak ragu terhadap telahan Dato' Paduka kerana sebelum ini saya sangat mengenali beliau sebagai seorang yang objektif dan strategis . Tentunya telahan beliau bahawa arah tuju parti tidak terang dan meragukan itu ada benarnya .


Tetapi saya tidak bersetuju beliau bertanding ke jawatan Timbalan Presiden . Kerana jawatan Timbalan Presiden tidak akan banyak membantu beliau untuk membetulkan kembali arah tuju parti yang kini telah kabur dan pudar malah meragukan ahli parti .


Jawatan yang sepatutnya ditandingi oleh seorang yang hebat dan berwibawa seperti Dato' Paduka Husam Musa ialah jawatan Presiden PAS itu sendiri . Kekuatan untuk merubah arah tuju dan memastikan ianya terang lagi jelas tanpa sedikitpun keraguan dikalangan anggota parti mestilah bermula dari kerusi Presiden parti .


Tambahan pula , hari ini pelbagai pihak menimbulkan keraguan terhadap Al Fadhil Tuan Guru Hj Abdul Hadi sebagai Presiden parti dan menganggap idea - idea pelik yang di bawa oleh Tok Guru Presiden seperti muzakarah dan unity government , sangat meragukan ahli parti . Barangkali inilah juga asas kenapa Dato' Paduka Husam Musa menganggap arah tuju parti kini mengelirukan dan memaksa beliau bertanding ke jawatan Timbalan Presiden .


Sekali lagi saya tegaskan di sini bahawa jawatan yang layak dan paling sesuai untuk misi dan visi Dato Paduka Husam Musa ialah Presiden bukan Timbalan Presiden .


Kawasan - kawasan yang masih belum selesai bermesyuarat agung atau belum menyerahkan kertas pencalonan kepimpinan parti boleh turut sama memikirkan kewajaran ini dan saya sarankan agar ada kawasan mencalonkan Dato' Paduka Husam Musa sebagai Presiden PAS dan saya sangat berharap agar Dato' Paduka tidaklah pula selepas ini menarik diri daripada pencalonan yang diberikan oleh kawasan kerana itu juga sebahagian dari harapan PAS kawasan dan ia menepati faktor pertama yang mendorong Dato' Paduka bertanding ke jawatan tertinggi parti .


Harapan saya selepas ini , PAS akan kembali mempunyai arah tuju yang terang lagi nyata dan tidak meragukan ahli parti setelah Presiden PAS sekarang banyak menimbulkan keraguan kepada ahli parti . Atas alasan serupa demi masa depan parti sekali lagi saya nyatakan sokongan saya agar Dato' Paduka Husam Musa diberi peluang untuk merebut jawatan Presiden parti . Justeru itu PAS kawasan mestilah mencalonkan beliau dan saya merayu sungguh - sungguh agar beliau benar - benar diberi peluang demi masa depan parti .


Dato' Seri Tuan Guru Presiden juga telah berulang kali menyebut bahawa beliau bersedia dicabar jika perwakilan merasa kepimpinan beliau tidak lagi berkesan malah meragukan , pula menyebabkan arah tuju parti menjadi tidak terang dan tidak nyata

No comments: