Sunday, May 3, 2009

Kenapa Ulamak...


Islam adalah agama daripada Allah swt. Tiga bahagian sifat Allah swt jika dipecah daripada Asmaullahul Husna:

1- Jamaal (Sifat tolak ansur Allah..spt Yang Maha Pengampun, Penyanyang, Sabar, Penerima taubat dll)

2- Jalaal (sifat kebesaran) spt..Yang Maha membalas, Membesarkan diri dll

3- Kamaal (sifat kesempurnaan Allah swt spt Yang Maha bijaksana, alim , berkuasa, tidak berhajat kpd sesuatu dll)

Jamaal ialah sifat tempat manusia ber rajaa'( mengharapkan ihsan dan simpati) dpd Allah swt dan mencontohi untuk berakhlak dengan sifat tersebut sebagaimana nabi saw Pemaaf, Penyanyang, Penyabar (tahan diuji) dll. sabda nabi saw "kasihanilah mereka yang ada dibumi nescaya kamu akan dikasihani oleh mereka yang berada dilangit."

Jalaal ialah sifat kebesaran yang kita tak layak dan tidak akan mamilikinya..Apa yang perlu kita buat ialah kita terbalik dpd sifat tersebut dengan menundukkan diri, menghinakan diri kepada kebesaran Allah swt. Di dalam hadis qudsi Allah swt berfirman "alkibriya' adalah selendangku sesiapa yang melawaniku akan ku campakkan dia kedalam neraka"

Kamaal ialah sifat kesempurnaan Allah swt. Manusia yang cerdik jika dibandingkan dengan tuhan tetap bodoh kerana kesempurnaan sifat Allah swt.Lagipun segala yg kita ada ini adalah milik Allah jua. Allah yang beri taufiq, Allah yang ajar..

Manusia yang mencontohi sifat Jamaal Allah swt dan tunduk menghinakan diri dihadapan sifat Jalaal Allah swt akan kurniakan sedikit kesempurnaan dlm hidupnya..maka diberikan kpdnya hikmah (bijaksana) kaya hatinya, tinggi tawakkalnya hebat kekuasaan dan kudratnya dll (dgn layak mendpt pertolongan dpd Allah). Maka terjemalah kesempurnaan islam didalam kehidupan mereka.

Saudara2 kerana itulah dipilih pemimpin manusia itu di kalangan nabi2. merekah yang paling bersifat dgn sifat2 ini. Perjuangan islam berdasarkan tiga faktor sifat ketuhanan diatas.kerana islam itu dpd tuhan bukan dari manusia. Tidak ada orang yang paling bersifat dengan sifat ini melainkan nabi2 dan zaman ini para alim ulamak..

Kerana itulah sabda Nabi saw " Adalah bani israil pemimpin mereka adalah kalangan nabi2 " Kalau tidak nabi pun mereka yang sgt ulama dan soleh spt zulkarnain thalut Luqman yang sgt memahami ayat allah swt.

Kenapa Abu Bakar ra dipilih selepas rasulullah saw. Antara jawapannya ialah abu Bakar orang paling memahami "hikmah" didalam beragama. Hikmah inilah diantara tujuan kenapa nabi2 diutuskan ke alam ini. Diantara kebijaksanaan abu Bakar ra

1- Memahami rasulullah akan wafat dan beliau menangis semasa turunnya ayat kesempurnaan ajaran islam semasa hajjtul wada'sedangkan sahabat lain bergembira.

2- Dipilih oleh rasullah saw sebagai imam solat sebagai tanda kepimpinan beliau sebelum wafatnya nabi saw kerana fahamnya beliau bahawa lelaki yang diberi pilihan untuk bertemu dgn Allah swt dan kekal didunia itu ialah Rasulullah sendiri..sedangkan sahabat lain tidak lagi memahaminya sehingga abu zar brkata Abu bakar nyanyuk..Lantas nabi bersabda kalaulah aku mampu untuk menjadi seorang manusia kekasih sejati ku nescaya Abu Bakarlah orangnya.

3- Tepatnya tindakkan beliau didalam memerangi golongan murtad selepas kewafatan rasulullah saw, walaupun pada awalnya ramai sahabat termasuk Umar ra tidak bersetuju dengan tindakannya.Dan banyak lagi..

Begitulah kita melihat contoh2 yang lain dalam zaman kegemilangan islam..kesemuanya mereka adalah ulamak dan kalau bukan asal mereka ulamak mereka ialah golongan prosfesional yang menjadi ulamak. jika dizaman sekarang mereka spt Dr Fathi Yakan dan yang seangkatan dgnnya.

Masalahnya sekarang berapa ramaikah mereka yang "profesinal telah diulamakkan".

kedua, dizaman khulafau rashidin selain "ahlul ahdi wal aqdi" (kalau skg ni Majlis Syura)adalah sahabat yang paling kanan yang bertaraf ulamak, pemimpinnya juga adalah ulamak dan penggantinya juga adalah ulamak..

Mungkin orang kata..sahabat semuanya ulamak...Tidak saudaraku..Maksudnya ialah sahabat2 memilih orang yang paling memahami agama dan paling bertakwa..Kalau dizaman ini siapakah yang paling layak lebih dpd ulamak..

Sedarkah dimana kedudukkan kita disisi Allah swt..Ingatlah yang kita bawa ini adalah agamanya bukan sekadar poster dan perkiraan semata2..Lihat diri anda dihadapan tuhan dan cermin sebelum anda membawa agama tuhan.. Anda bukan hanya membawa wang, ekonomi dan kebendaan semata2.

Tahukan anda makna "khalifah"..Ramai orang menyangka makna khalifah ialah Pengganti Allah..Imam Ibnu Taymiyah rhm mengkritik tafsiran ini..Kerana katanya Allah tidak boleh diganti..Maknanya yang sebenar ialah "Pengurus Dunia" bagi seluruh manusia dan untuk org beriman ialah "Mengganti tugas rasul saw"..Layakkah saudara nak mengganti tugas rasulullah saw.

Cukuplah wahai saudara kita menjadi "pembantu para Ulamak dalam menegakkan agama Allah swt ..Ansarullah dgn memegang jawatan yang layak untuk kita untuk membantu mereka..

Ingatlah jangan sekali2 kita merendahkan para alim ulamak kerana merekalah obor umat ini sepanjang lipatan sejarah..dan yang lebih penting ialah bimbang kita tidak memperolehi syafaatnya diakhirat apatah lagi syafaat nabi saw.

sekian Abu Ammar..

No comments: